Slido, aplikácia, ktorá tvorí lepšie zážitky a robí eventy interaktívnejšími, sa v priebehu pár rokov stala medzinárodne známou a obľúbenou. Aká bola cesta slovenského startupu za úspechom nám v rozhovore prezradil jeho co-founder a UX dizajnér František Krivda.

Si v Slide od jeho samého začiatku. Aké boli tvoje očakávania a predstavy vtedy? Vedel si si predstaviť, že sa Slido vypracuje z malého slovenského startupu na medzinárodne známy a úspešný tool?

V kútiku duše o tom sníval každý, ale chýbala reálna predstava. Nikto nevedel, čo znamená byť medzinárodným a hodnotným toolom a tiež si nedokázal predstaviť, koľko práce je za tým. Vlastne som ani nevedel, čo neviem. Vôbec som netušil, že v skutočnosti budem riešiť úplne iné problémy, aké boli na začiatku. Niekedy si hovorím, že keby som toto všetko vedel, možno by som do toho ani nešiel. ?

slido, event, daren curtis, blog, reklamna agentura

Už som načrtla, že teraz ste už medzinárodne známy – momentálne v dvanástich štátoch. Ako sa robí marketing celosvetovo?

Nerobíme úplne klasický marketing, zameriavame sa skôr na thought leadership v našom odvetví alebo performance driven aktivity. Naším hlavným nástrojom je viralita, ktorá funguje najlepšie vtedy, keď má návštevník eventu alebo mítingu hodnotnú skúsenosť so Slido. Vtedy to skôr bude šíriť ďalej. Bude to chcieť vyskúšať vo svojej firme, na svojich akciách a podobne.

Z dlhodobého hľadiska považujem za kľúčovú oblasť marketingu aj náš customer care.

Je to asi klišé formulka, ale ak vážne vybudujete kvalitný produkt s dôrazom na customer care, bude sa vám promovať ľahšie. Získate rôzne ocenenia, pozornosť, status inovátora, a tým aj množstvo klientov.

V Londýne alebo v New Yorku organizujeme ešte vlastné eventy pre eventových profesionálov a celkom uznávaným sa stal aj náš blog.

Podporujete nejakým spôsobom aj slovenské firmy či neziskovky a ich eventy?

Na našom domácom trhu nám veľmi záleží. Aj v súčasnosti podporujeme množstvo eventov. Často ich priamo oslovím aj ja sám a ponúknem sponzorstvo, ak vidíme, že Slido by bolo pre daný event prínosom. Podporujeme hlavne neziskovky. Pokojne sa nám môžu ozvať, radi poradíme aj s dizajnom samotnej experience eventu.

slido, frantisek krivda, daren curtis, blog, marketing, reklamna agentura

František Krivda

V apríli minulého roku ste redizajnovali celú aplikáciu. Sama to hodnotím ako veľmi pozitívnu zmenu. Aký postup a aké rozhodnutia ste museli spraviť?

Slido je webová aplikácia, v ktorej je potrebných veľmi veľa kompromisov. Používa sa na celom svete, siahajú po nej študenti v školách, no taktiež napríklad aj starší ľudia na medických konferenciách. Dizajn Slida musí byť preto univerzálny, neutrálny, nerušivý, no zároveň príťažlivý a jednoduchý. Taktiež musí byť najmä funkčný. UX sme museli dať na prvé miesto a UI skôr do úzadia. Každý deň pracujeme s feedbackom a snažíme sa Slido postupne zdokonaľovať. Hoci by som si z pozície dizajnéra prial, aby sme boli viac dizajnovo orientovaní, stále sme viac zameraní na produktový vývoj. Pohrávame sa s ďalšími verziami, no v rámci zmien musíme byť racionálni, keďže je to vždy nakoniec náročnejšie, ako sa môže zdať na prvý pohľad.

Ako prebiehal a prebieha testing či protyping Slida?

Appku aj admin interface postupne opakovane testujeme a vždy sa snažíme zapracovať prichádzajúce feedbacky. Veľmi nám pomáha live user testing a spolupracujeme aj s Lighting Beetle Studio, kde konzultujeme vývoj nového adminu. U nás vo firme chceme vybudovať UX & data-enabled culture, ale začíname postupne. Momentálne napríklad hľadáme senior designera, s ktorým začneme budovať lepšiu brand komunikáciu.

Z relatívne malého tímu ste sa rozrástli na tím, ktorý momentálne tvorí viac ako päťdesiat ľudí. Ako ste sa adaptovali na túto zmenu?

Veľmi sa mi páčil jeden citát, ktorý to vyjadril asi tak, že firemná kultúra nie je niečo, čo je vytesané do kameňa, ale je to živý, stále sa meniaci organizmus, ktorý dokážu ovplyvniť všetci, aj novoprijatí ľudia. Či už pozitívne, alebo negatívne. Preto je potrebné firemnú kultúru stále budovať. Za veľmi dôležité považujem mať „dobré základy“ – tím rovnako zmýšľajúcich ľudí so správnymi hodnotami. Všetci ďalší, ktorí prídu, sa už môžu potom jednoduchšie naladiť na vlnu a stotožniť sa s ňou. Čo sa týka medzinárodného tímu, ťažko sa prenáša denné dianie v Bratislave do zahraničia, no snažíme sa, aby pocit „FOMO“ (z angl. fear of missing out, pozn. red.) bol čo najmenší. Pre medzinárodné firmy je budovať vzťahy na diaľku a deliť sa o know-how celkom challenge.

A čo „dark side“ medzinárodného startupu?

Na začiatku je najťažšie nájsť product/market fit. Vždy to trvá oveľa dlhšie, ako si človek pôvodne myslí. Počas tohto obdobia treba byť veľmi agilný a vedieť sa prispôsobiť zo dňa na deň. Človek musí byť tak trochu hacker a trochu punker, aby rýchlo dokázal prispôsobiť svoje presvedčenie a smerovanie.

Čo si myslíš o súčasnej slovenskej startupovej scéne? Má stále potenciál vyprodukovať podobne úspešné projekty?

Podľa mňa tam potenciál stále je, ale mám čas vnímať už iba skôr stálice, ako je Vectary, InHiro, Staffino či Exponea. Osobne ma celkom zaujíma prístup mladších millenialov k podnikaniu a to, ako sa vyvíja ich ochota ísť do nestability a risku.

Autor: Michaela Fiasová (pre blog DarenCurtis.sk)

Leave A Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *