­

Aplikácia, ktorou sa sledovať spätná väzba prakticky na čokoľvek, sa zo slovenského startupu vírusovo šíri do sveta. Jej tvorovia sa zviezli na všeobecnom trende otvorenej kultúry predovšetkým vo firmách, ale nielen v nich. Darí sa jej všade, kde jedna strana chce dávať otázky alebo pripomienky a druhá ich chce počuť a rozumieť im.

– Autorom textu je Klaudia Lászlóová z Profitu –

V marci tohto roka všetci fanúšikovia seriálu Hry o tróny s napätím očakávali každoročné podujatie South by Southewest (SXSW) v texaskom Austine. V panelovej diskusii sa tu mali objaviť scenáristi David Benioff a Dan Weis, ako aj herečky Sophie Turnerová, predstaviteľka Sansy, či Maisie Williamsová, ktorá stelesňuje Aryu. Po dlhšej prestávke na tomto mieste začali tvorcovia seriálu komunikovať i o siedmej a ôsmej sérii, ktoré diváci môžu sledovať tento a budúci rok. Aj na tomto podujatí ľudia v hľadisku posielali svoje otázky priamo hercom cez smartfóny z aplikácie, ktorú vyrobili na Slovensku. „Budovanie vzťahov s organizátormi SXSW nám trvalo asi tri roky, toľko sme potrebovali, aby sme ich presvedčili, aby náš softvér použili počas kľúčových prezentácií,“ povedal pre Profit František Krivda, spoluzakladateľ firmy Slido.

Kostoly i top firmy.

Aplikácia, ktorá funguje na prednáškach, konferenciách, diskusných panelov či dokonca pri diskusiách na pracoviskách, vyšla zo slovenského startupu. Dnes sa používa vo viac ako 130 krajinách sveta. V jednom londýnskom divadle ju využívajú počas interaktívneho predstavenia, kde môžu diváci rozhodnúť o pokračovaní deja cez smartfón.

K svojim klientom radia spoločnosti ako Spotify, Booking alebo Adobe. Niekedy sa ich aplikácia používa dokonca v kostoloch. Okrem toho organizujú vlastné eventy v Londýne a New Yorku. „Keď sme nedávno oslavovali päť rokov existencie, mohli sme si povedať, že už sme vlastne poriadna firma,“ usmieva sa F. Krivda. Trojica zakladateľov dodnes vo firme pôsobí – Peter Slivka v úlohe programátora, Peter Komorník ako šéf a F. Krivda má na starosti rast produktu.

Rovnako ako Facebook aj Slido vzniklo medzi študentmi na vysokej škole, ale na iný účel, ako sa neskôr profilovalo. „Chceli sme jednoduchú aplikáciu, cez ktorú by sa dali hodnotiť prednášky na vysokej škole. Niektorí profesori od študentov neustále chceli spätnú väzbu, aby vedeli, ako prednášky zdokonaliť,“ hovorí F. Krivda. Potom usúdili, že ich aplikácia má oveľa širšie využitie, aj keď stále sa používa na školách – dokonca na Harvarde, Stanforde či MIT. Pustili sa do verzie na konferencie, kde Slido slúži na spätnú väzbu pre prednášateľov. „Podnietilo nás to rozširovať schopnosti softvéru o ďalšie funkcie, napríklad hlasovanie a zadávanie otázok.“

Vírusový produkt.

„Najskôr sme produkt ponúkali zadarmo, chceli sme, aby sa myšlienka rozšírila. Ale od začiatku sme vedeli, že to chceme robiť svetovo,“ hovorí spoluzakladateľ firmy. V roku 2012 vyhrali Startup víkend a neskôr sa ozvali aj investori. Keďže mali vírusový produkt, mali šťastie na „biznis anjelov“, ktorým išlo predovšetkým o to, aby sa produkt čo najviac rozšíril. „Investorov z oblasti rizikového kapitálu, ktorý je nastavený tak, že vie pomôcť rastu, ale očakáva maximálne zisky, sme veľmi nechceli,“ dodáva F. Krivda. Dnes to robia komerčne, no ceny držia na rozumnej úrovni. Slido má 80 ľudí, z nich tretina pracuje v zahraničných pobočkách.

Neodbytní a vytrvalí.

Nespoliehali sa na múdrosť, že dobrý produkt sa predáva sám, a investovali enormné úsilie, aby oslovili klientov po celom svete. „Je veľmi ťažké vybudovať zo startupu firmu. Veľmi dlho nám trvalo, kým sme sa dostali k veľkým klientom. Chodili sme po konferenciách, posielali veľa e-mailov a pritom sme náš produkt neustále inovovali. Chceli sme sa učiť za jazdy, dychtili sme po odozve z trhu, dávali sme von ešte nedokončené veci, len aby sme mohli iterovať.“ opisuje František.

V súčastnosti majú asi 99% klientov v zahraničí, pričom Slovensko vždy vnímali ako trh na ktorom si vedia skôr vyskúšať nápady a reakciu používateľov. Výsledkom tohto úsilia bolo, že v prvú jeseň sa im podarilo dostať Slido na 12 podujatí, zatiaľ čo tento rok je plán je vyše 60-tisíc.

Otvorené firmy.

V praxi to funguje tak, že ak ste na konferencií, stačí sa cez smartón pripojiť na Slido a tam zadať kód eventu. Následne sa môžete zapojiť do diania, pýtať sa otázky alebo hlasovať v anketách. Naša vízia je meniť jednosmernú komunikáciu na obojsmernú,“ opisuje F. Krivda.

Z konferencií sa využitie aplikácie posunulo k vnútornej komunikácii vo firmách, ktoré dnes tvoria väčšinu ich zákazníkov. Softvér vie napríklad vyhodnotiť najčastejšie kladené otázky a tým aj najväčšie problémy, ktoré ľudí vo firme zamestnávajú. Podobne to bolo v debate s hercami z Hier o tróny, kde mali tvorcovia seriálu vďaka Slido slušný prieskum verejnej mienky o náladách a očakávaniach fanúšikov. Funguje to aj opačne. „Keď položíte správne otázky správnemu publiku, tak máte nástroj na prieskum trhu,“ dodáva František.

Záujem o aplikáciu majú firmy, kde zamestnanci môžu a chcú byť súčasťou riadenia, dávať otázky a pripomienky. Trend otvorených firiem vo svete jednoznačne cítiť, ale už aj na Slovensku, minimálne mladé firmy, túto kultúru zdieľajú. „My sami to vo firme využívame, už by som si nevedel naše firemné mítingy predstaviť bez tejto aplikácie,“ hovorí F. Krivda.

„Ak sa ľudia chcú pýtať, nájdu si na to spôsob, napríklad cez sociálne média. My im na to len dáme jednoduchý nástroj. Ale zároveň upozorňujeme klientov, že firma na to musí byť pripravená a aby ho nekupovali, ak neuznávajú vo firme prvky demokracie.“

Jednotka na trhu.

„Všetky podobné nástroje, ktoré existovali na trhu, boli priveľmi zložité. My sme stavili na jednoduchosť,“ vysvetľuje F. Krivda. Nič si netreba inštalovať, stačí smartfón a pripojenie na internet. V jednoduchosti je krása, ale pri softvéri rozhoduje predovšetkým zákazníkovo pohodlie. Dopĺňať aplikáciu o nové funkcie a pritom zákazníkovi nielenže nepridávať, ale kroky dokonca uberať, je skutočné umenie.

Z entuziazmu zakladatelia firmy nepoľavujú ani dnes, ešte necítia, že by nastal čas zaspať na vavrínoch. To, čo zarobia, investujú do ďalších zamestnancov a rozvoja. Méty majú vysoké. „Chceli by sme byť jednotkou na svete vo svojom odbore,“ dodáva F. Krivda.

Ako zo startupu budovať svetovú jednotku

  • mať vírálny produkt
  • staviť na jednoduchosť pre používateľa
  • neustále vylepšovať produkt, sledovať spätnú väzbu
  • investovať veľa úsilia do správneho marketingu (thought leadership)

Leave A Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *