Hospodárske Noviny zorganizovali zaujímavú konferenciu, kde sa stretlo 15 slovenských TOP media influencerov. Mám rád podobné konfery, kde za pár hodín získam pekný insight do slovenského mediálneho prostredia. Tu je pár mojich poznámok:

Na Slovensku je príliš veľa médií v prepočte na obyvateľa. Pre porovnanie, v Slovinsku je 5x menej médii. Trendom je, že dosť veľa ich zanikne (hlavne printových).

Priemer počtu screenov na Slovensku je 2.4 na jednu priemernú domácnosť (TV sa nepočítajú). V Anglicku je to okolo 3.6, ale aj tak sme na tom výborne. Koľko screenov má vaša domácnosť?

Netflix mal už pred vstupom do Švédska cca. 100k predplatiteľov. Zistili to na základe platieb a kreditiek. Vstup na trh bol preto hladší ako im telky predpovedali.

Netflix pri vstupe do EU ohlásil, že je ochotný čakať s break-even až do 5 až 10 rokov, takže preto sa stal nepriateľom post-socialistických televízií. Resp. nepriateľ hocikoho, kto musí každoročne pred správnou radou ospevovať zisk.

České televízie sú z hľadiska inovácií ďaleko pred nami. Kým zo slovenského diskusného panelu som mal pocit, že iba nariekame a nechceme si pripustiť, že trh sa môže zmeniť (Netflix), tak česká Prima / Nova sú ďaleko pred nami, nespia a inovujú.

Veľa zaujímavých veci bolo v súvislosti s VOYO. Ich VOD (video on demand) content je prístupný iba na smartfónoch, lebo na desktope má divák oveľa viac pokušení, ako si nájsť content zdarma – nelegálne, takže by ani nezaplatil.

55% VOD subscriberov pozerá videá na smartfónoch! CZ (budúcnosť je teraz)

V Rusku sú VOD veľmi populárne. Ľudia hľadajú alternatívu, aby ušetrili za cestu a lístok do kina, radšej si zaplatia VOD. Obľúbené to je aj na dedinách, teda pri veľkých vzdialenostiach od kina.

Content je King, ale Live-Content je King Kong.

Klienti sa viac naserú ak nejde internet, ako keď nejde káblovka. Dá sa to zneužiť v komunikácií providera: “Nie, nám nepadol internet, nám iba nejde káblovka.“

Najhodnotnejší content pre VOD sú športové prenosy. Je to content ktorý, chcú vidieť naživo a privítajú extra features. Napr. pri futbale vidíš viac kamier, máš bonus videa a rôznych komentátorov, teda oveľa lepšie, ako sledovať lineárnu telku.

Keď TV kupuje práva napr. na Wimbledon, tak dostane prídavné kamery zo zákulisia, zápasy z vedľajších kurtov, proste prídavný content ktorý je častokrát zaujímavejší pre SK/CZ diváka, ako samotná hlavná hra.

V zahraničí je bežné, že marketéri (zadávatelia) pracujú priamo zo scenáristami, aby lepšie umiestnili produkt do relácie. Ak sa to robí dodatočné, je to vždy náročnejšie a okatejšie. To platí hlavne u nás, s nejasným výkladom product placement legislatívy.

Denník N mal včera večer dosiahnuť hranicu príjmov z predplatného 400 000 eur pri súčasných cca. 9800 predplatiteľov. Momentálne majú 30+ zamestnancov (redakciu). Gratulujem páni!

dovody-pre-zakupenie-online-obsahu

Piano prezradili, že ich klient Gazeta (Poľsko) získal 55 000 subscriberov. Takže ten trend v EMEA je super, rastie.

Piano už pár krát odmietlo klienta kvôli tomu, že nemal hodnotný obsah, ktorý by sa dal spoplatniť (čo je super, lebo si sami nerozvracajú odvetvie).

Klasické rádio už nenarába iba so „zvukom“, jeho silné mediálne kanály sa stali web a sociálne média, kde rozvíjajú content alebo tvoria úplne nový. V budúcnosti sa to teda ani „Rádio“ segment nemusí volať, bude to skôr mix platforiem.

Funrádio má najsilnejší rádiový web na Slovensku, napriek tomu príjem z reklamy z webu tvorí iba 4%. Jemné Melódie tvrdili, že u nich je to podiel 10%, za čo ho pekne vysmiali.

Leave A Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *