Dnes bola v Spote veľmi silná prednáška od Petra Irikovského na tému “Ako vďaka meraniu vyrástol Groupon a Slevomat.” Pre mňa jedna z najlepších praktických aké som za posledné mesiace počul. Netušil som ako jednoducho sa dajú analyzovať zložité Big Data pri škálovaní biznisu. Groupon sa vďaka tomu rozšíril iba za 10 mesiacov do 40 krajín (!), kde iba v troch krachol a dnes ma hodnotu miliardy. Zaujímavý úvod.

* Tu su moje komentovane poznamky z prednasky. Dozviete sa ako to robili v Groupone (kde predtym Peter pracoval) a ako to teraz robia v Slevomate. (GramarNazis prosim privrite oci :).

Vraj za 90% uspechu vdacia agresivnemu goal manazmentu. Groupon bol skor prikladom absolutneho riadenia firmy cez tabulky. Sam Peter povedal, ze nepozna extremnejsi priklad, kde to takto fungovalo a nakoniec pomohlo v raste. (a to zazil pekne korporacie). O ludskej stranke moc rec nebola, cielom bolo zobrat si z tohto typu riadenia co najviac.

Tyzdenny reporting

Zakladom v Groupone bol vzdy tyzdenny reporting (podla miest, regionov, krajin). To je 4x rychlejsie ako reportovanie po mesiacoch a o kvartaloch ani nehovorim!

Na 45 60 min. pondelnajsom meetingu presli hodnotenie vsetkych 130 europskych krajin a ich manazerov!!! Update: 45 min je v Slevomate, v Groupone tie celosvetove cally boli dlhe a boli iba raz za mesiac.

Trackovali a vyhodnocavali asi uplne vsetko, cez manazerov po najmensich salesakov. Znelo to velmi zlozito, ale vystupom bolo par prehladnych excelov, kt. kazdy rozumel. (snad Peter sharne par slajdov neskor)

Po 2 zlych tyzdnoch sa manazer dostal na one-on-one meeting, kde sa preberalo pomaly kazdych 5 min. jeho prac. zivota. Co robil, ako, preco, zaco a s kym. Vraj to bolo take intenzivne spovedanie, ze nieco podobne uz nechcel nikto nikdy obsolvovat, takze sa radsej snazili dodrzat targety, len aby nemusel ist opat na kobercek.

Ak niekto z obchodnikov vykazoval zly tyzden tak dostal lahky warning od svojho manazera. Ak sa nezlepsil, tak v dalsom tyzdni dostal dalsi lahky warning od CEO. Ak sa ani na treti tyzden nezlepsil, dostal hard warning od CEO. Dalsi tyzden bez zlepsenia uz znamenal rovno padaka. Skvele pozitivum je, ze do 3 4 tyzdnoch vedeli realne vyhodnotit efektivitu a este sa z nej poucit.

Ked sa UK (kde Peter pracoval) darilo, zasadanie tyzdenneho reportingu sa nahravalo na video a zasielalo ako priklad ostatnym krajinam, ze ako sa to ma spravne robit (tym spravne zrejme myslel agilne). Ak to bolo online, ludia nazivo videli rozhodnutia o vyhadzovani obchodnikov a tlak na manazerov od akcionarov. Pomahalo to vytvarat silny tlak na ostatnych.

Treba ale povedat aj pozitiva… Vzdy po tyzdennom reportingu sa zobral jeden uspesny klucovy bod, a ten sa aplikoval v ostatnych krajinach. Prikazom. Kazdy pekne povinne musel aplikovat vo svojej krajine nieco z uspesneho prikladu inej krajiny. Vraj to fungovalo skvele.

Ciele

Nove markety+targety v Groupone zvykli po 2 tyzdnoch prehodnotit, ak sa ukazali ako chybne. Netreba preto stracas cas zlozitymi analyzami v uvode, prote sa to upravi za jazdy. Uff, v normalnej korporacii by sa k tomu dostali asi az po prvom kvartali.

Najlepsie im v Slevomate fungovali ciele kt. si stanovali ludia sami. Cislam kt. si sam nastavim mam tendenciu skor verit, ako cislam diktovanym zhora. Peter spominal, ze castokrat si ludia sami stanovili a aj dodrzali vyssi target, ako by im on sam nastavil (v Groupone to zrejme takto nefungovalo).

Jeden z quick hackov na rast bolo pushovanie produkcie co i len o dva dni skor. Napr. dealy kt. mali obchodnici mat uzavrete do stredy, tak posunuli uz na pondelok. A kedze bol zaciatok tyzdna, chlapci tam asi moc nespali po nociach.

Pisem si … „Vsak to je brutalny tlak na sales! Ako nieco take mozu znasat ti ludia?“ Peter spominal, ze manazeri (zrejme obchodnici) si tak zarobili v najlepsich mesiacoch 6 az 8k libier, niekedy aj 10k. Zrejme im to docasne zakrylo oci, ale to nebola tema prednasky.

Preco vobec robit “big data”?

Niektore veci na malych reportov nevyzeraju zle, ale v pohlade big data sa mozu ukazat ako stratove. Napr. takto failoval Slevomatovy system odmenovanie dodavatelov lojalitny program pre zakaznikov. Ich 3% TOP dodavatelov zakaznikov dostavalo vdaka lojalitnemu programu mnoho odmien ( napr. im refundovali vouchre, preplacali dopravu, mali vlastnu VIP linku). Vdaka Big Data ale zistili, ze prerabaju. Na zaciatku teda 10 malych analyz kt. samostante neprerabaju, ale v big reportingu sa ukazu ako fail.

peter-irikovasky-prednaska

Foto: TheSpot.sk

Zaujimavosti

  • US je marza v “zlavomatoch” okolo 40%, UK asi 35%
  • Slevomat je jednotka na SK trhu a je asi iba o 5% az 10% vacsi ako Zlavadna.sk (snad si to dobre pamatam)
  • Slevomat ma v CZ 4 nasobny naskok za trhovou dvojkou
  • Slevomat na 1/3 trafficu nezarobia nic Slevomat na 1/3 predajov (cez marketingove kanaly) nielen nic nezarobi, ale casto naklady prevysuju prijmy
  • V CZ z top 10 naj. zlavovych portal az 4 krachli
  • Na SK krachli Setriza3 Hyperzlava a Shopcity kt. boli tiez niekde v top 10 v TOP 5
  • ludia uz nekupuju dovolenky pri mori na zaciatku jesene. Je skarede pocasiu, kupia si radsej wellness
  • ludia na zlavovych portaloch nekupuju to, co potrebuju teraz, ale to, co potrebuju o mesiac
  • Slevomat na stranke trackuje 20 faktorov ako identifikovat navstevnika
  • 80% navstevnikov vedia “spohlavnit” – urcit im pohlavie
  • Fashion v zlavach je stratovy segment (v objeme v ktorom sa zatial robi)

Peter celkom chvalil Gooddata kt. teraz pouzivaju v Slevomate. Trackuju tam neskutocne vela veci, dokonca v zaciatkoch boli 2 na svete v pocte trackovanych dat.

 Rady Petra pre startupy

1. Zbierat vsetky data co sa daju zbierat, hned od zaciatku

2. Ziadny tool nevyrabat,  staci excel na zaciatok

3. Nezahrabat sa v datach, skor si vytvorit hypotezy a tie overovat

.. a na koniec

Priklad rastu Grouponu vdaka analyze dat je neudrzatelny v dlhodobom horizonte, ale pre rastovu strategiu to bolo klucove a ma to svoju logiku. Hypotézami podložený prístup k analýze ( ktorý sa používa v McKinsey) je rozhodne vec s kt. sa musi nase sli.do zacat kamaratit. Samozrejme s ludskym pristupom, Groupon styl bol masaker, ale Slevomat vyzera ze to robi naozaj dobre.

PS: A konecne som videl priklad toho vyhajpovaneho pojmu Big Data v praxi, takze diky Peter!

Updates: V texte pribudlo par malych korekcii od Petra.

 

5 Comments Ako vyrástol Groupon a Slevomat

  1. Filip Glasa

    „Vdaka Big Data ale zistili, ze prerabaju.“ – nie som si isty ci sa v tomto pripade da hovorit o Big Data. Skor je to business intelligence a reporting.
    Pri malych firmach a exceloch uz ani nie intelligence, ale len reporting 🙂

    Reply
  2. Riso Lipovsky

    Dik za zhrnutie Fero, skoda, ze som tam nebol, ale rozhodne je super vediet, ze takehoto cloveka mame pobliz. Zaujimalo by ma ako k tym temam ako napr. ciele a ich dodrziavanie pristupujete vo vasom teame? my prave s chalanmi zavadzame pondelkove planovanie, kazdodenne 15min standups a piatkove vyhodnocovania no zatial sme len v zaciatkoch… nejake tipy? 🙂

    Reply
    1. admin

      @riso tiez skusame SCRUM, mame tyzdenny reporting z Eventov kt. pride v nedelu vecer, aby sme boli rano na porade informovany. Inak u nas to je torchu specificke vdaka produktu, v inych oblastiach asi nepouzitelne. Ale budem rad ak zdielas vase tips 🙂

      Reply

Leave A Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *